ساخت وبلاگ نمونه سوال امتحانی لوازم جانبی سامسونگ لوازم جانبی اپل لوازم جانبی هواوی خرید اینترنتی
طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

نمای ساختمان تجاری اداری و طراحی نمای اداری تجاری

در معماری ساختمان و بنا با کاربری های مختلف، تجاری، اداری، مسکونی، و... نمای ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا نمای ساختمان به خصوص نمای ساختمان اداری تجاری یک هویت بصری برای بنا می باشد و اولین راه ارتباطی ساختمان با مخاطب خود است. براساس تجربه گروه معماری آرل، در طراحی نمای ساختمان های تجاری- اداری و در کل معماری نما، به عنوان پوسته اصلی ساختمان که رابطه آن را با محیط اطراف تعریف می کند، به یکی از حساس ترین و پر چالش ترین مراحل طراحی تبدیل شده است. کوچکترین سهل انگاری در این مرحله می تواند منجر به بزرگترین مشکلات نه تنها برای نمای ساختمان و فضای داخلی آن بلکه آسیب جدی به زیستگاه شهری باشد.

معماری ساختمان تجاری اداری

طراحی نما ساختمان، داری اصول و قواعد و نکاتی می باشد که در زمان طراحی با توجه به کاربری آن، باید رعایت شوند تا علاوه بر داشتن کانسپت معمارانه از نظر بصری و زیباشناسی با مخاطب ارتباط برقرار نماید.

نمای ساختمان جزء ای از نمای شهری می باشد، و طراحی و اجرا یک نما خلاقه و خودپسندانه بصورت منزوی و جدا از شهر، می تواند آسیب به چهره شهری بزند، بنابراین در طراحی نما یکی از قواعدی که باید رعایت شود، هماهنگی طراحی با اقلیم و محیط اطراف خود است که این موضوع با یک طراحی خوب و معمارانه قابل انجام است.


طراحی نما ساختمان دارای سبک های متفاوتی است که امروزه، از سبک های که با معماری پایدار و سازگار با محیط باشند، در جهان بیشتر استفاده می شود، نمای های هوشمند و متحرک که براساس عوامل مختلف از جمله نور عکس العمل نشان می دهند، نمای پویا و هوشمندی را خلق می کنند، که در این زمینه می توان به نمای مرکز فرهنگی و هنری شانگهای اثر نورمن فاستر و سیستم هوشمند نمایشی پنوماتیک اشاره کرد.


مشکلات طراحی نما

با پیشرفت ابزارهای طراحی، آرشیتکت ها باور کردند که می توانند هر فرمی را برای نمای ساختمان طراحی کنند و آن طرح قابل اجراست که تفکر درستی هم بود. آن ها هم چنین باور داشتند که هر مشکلی با استفاده از مصالح ساختمانی معجزه آسا قابل حل است و با این تفکرخود را از هر گونه مسئولیتی در مورد اینکه چه اتفاقی داخل یا خارج ساختمان به دلیل تصمیمات آن ها در طراحی و استفاده از متریال می افتد مبرا کردند. به جای این که فرم یک منطق پاسخ دهنده به شرایط آب و هوایی را پیروی کند به فرمی غیر کاربردی، افراطی و پیچیده تبدیل شد. به این ترتیب نما معنای حقیقی خود را از دست داد و نمای کاذب جای آن را گرفت.


بیشتر از این ها می توان در مورد مشکلات طراحی نمای ساختمان به خصوص تجاری - اداری صحبت کرد، استفاده از روشی که در گذشته مورد استفاده گرفته و موفق هم بوده می تواند نقطه شروع خوبی باشد. یکی از این روش ها طبقه بندی اطلاعات می باشد. بر اساس این طبقه بندی نماهای ساختمان به سه دسته اصلی بر اساس کاربری، نوع متریال و تعداد لایه های آن ها تقسیم می شوند.


تعمیر و نگهداری

تعمیر و نگهداری ساختمان

یکی دیگر از موارد مهم در طراحی نما ساختمان های اداری تجاری عمر مفید نما، نگهداری و پاکسازی نما ساختمان می باشد، نمای ساختمان باید به گونه ای طراحی شود، که در مرحله اول آلودگی کمتری به خود جذب کند و در مرحله دوم پاکسازی و نگهداری آن دارای هزینه کم و ساده باشد. برای افزایش عمر نما که در طولانی مدت زیبایی و کارایی خود را از دست ندهد انتخاب متریال مناسب با توجه به شرایط محیطی ساختمان بسیار حائز اهمیت است.


نورپردازی

نور پردازی ساختمان تجاری اداری

نورپردازی از عناصر و موارد مهم طراحی و معماری است که اگر درست و مناسب در نمای ساختمان قرار بگیرید، زیبایی و حجم معمارانه ساختمان را دو چندان خواهد کرد، یکی از نکات اولیه در نور پردازی استفاده مناسب از رنگ و شدت نورها می باشد و این نورها نباید وارد فضای داخلی ساختمان شود زیرا باعث از بین رفتن آرامش ساکنین در شب هنگام می گردد. در طراحی نورپردازی به خط پیش آمدگی در طول سطح دیواری یا لبه ها، نظم قوسها و آرک ها، قرار گیری ستون ها، مناره ها و دیگر موارد که عناصر شاخص در نمای ساختمان می باشد باید توجه کرد.


مورد دیگری که در نورپردازی نمای ساختمان اداری تجاری باید توجه کرد، استفاده از محصولات روشنایی با طول عمر بالا و نحوه تعویض آنهاست، زیرا ممکن است به علت برخی از مشکلات برقی، عناصر روشنایی خاصیت خود را از دست بدهند و از زیبایی نمای ساختمان کاسته شود.


زمان اجرای نما

زمان طراحی و اجرا، اصولا برای کارفرما داری اهمیت است و گاهی با توجه به شرایطی که وجود دارد نمی توان اجرای نمای یک ساختمان تجاری اداری به ماه ها به طول بی انجامد. مواردی هم چون سبک طراحی نما، نوع متریال، دیتیل های اجرایی، و .. بر روی اجرای نما تاثیر گزار هستند. به طور مثال برای اجرای نمای کلاسیک که جزئیات در آن دارای اهمیت می باشد، ممکن هست ماه ها طول بکشد تا طرح تایید شده به اجرا برسد یا استفاده از متریال ماژولار که ساخت آنها در کارخانه انجام شده است و فقط نیاز به نصب دارد، در مدت زمان کوتاهی قابل اجرا هستند.


بررسی تخصصی مشکلات و راه حل ها در طراحی نما ساختمان

در طراحی نمای ساختمان های تجاری- اداری و در کل معماری نما، به عنوان پوسته اصلی ساختمان که رابطه آن را با محیط اطراف تعریف می کند، به یکی از حساس ترین و پر چالش ترین مراحل طراحی تبدیل شده است. کوچکترین سهل انگاری در این مرحله می تواند منجر به بزرگترین مشکلات نه تنها برای نمای ساختمان و فضای داخلی آن بلکه آسیب جدی به زیستگاه شهری باشد.

در چند دهه اخیر نرم افزارهایی که انقلابی در طراحی نما ساختمان های تجاری و اداری بوجود آورده اند رشد و ترقی زیادی کرده اند. رایانه ها امکان طراحی سه بعدی نما و در نتیجه امکان پردازش فرم تعریف شده را فراهم کرده اند. فرم های سه بعدی که انگار مصالح دیجیتالی شکل پذیر و قابل انعطاف هستند اکسترود، اضافه، کم و دفرمه می شوند. تحقیق و جستجو برای متریال قوی ترو سبک تر، عایق قوی تر، متریال پویا و تعاملی برای تحقق این فرم ها در نما، مصالح فوق العاده ای را بوجود آورده است. علاوه بر دامنه وسیع شیشه های تخصصی که شاید شگفت انکیزترین آن ها باشد، می توان به فیبرهای کربنی، کامپوزیت ها و صد ها مصالح تخصصی ارگانیک و غیر ارگانیک مثل Graphene که سبک وزن است اما 200 برابر استیل قوی و تقریبا شفاف و ابر رساناست اشاره کرد. به نقطه ای رسیدیم که می توانیم فرم های پیچیده ای طراحی و شبیه سازی کنیم و آن را به یک نما اداری تجاری و کاربردی که حقیقت فیزیکی دارد تبدیل کنیم. این نماهای کاربردی گردش انرژی در فضای داخلی ساختمان و محیط اطراف آن را ایجاد می کنند. مزیت ها و ضررهایی که بعضی عمدی و بعضی غیر عمدی هستند وجود دارند. تلاقی تکنیک و تکنولوژی به طور همزمان شگفت انگیز و هولناک شده است و این نشان دهنده یک نیاز و فرصت برای سازمان دهی دوباره افکار ما در مورد این رویدادهاست.

پیش زمینه تاریخی

نرم افزارهای اولیه معماری مثل اتوکد، ورساکد واستارکد یک جایگزین برای درفتینگ که شامل پلان ها، نماها، مقطع ها و نقشه جزییات می باشد، بودند و در حقیقت یک مونتاژ از فضای 2 بعدی محسوب می شدند. امکان اکسترود کردن این پلان ها به صورت عمودی به وجود آمد. به دنبال آن حجم های سه بعدی که قابل دستکاری با فرمان های twist، rotate، orbit و غیره بودند برای ایجاد فرم های پیچیده جدید بوجود آمدند. Surface Mapping و الگوریتم ها رایج شدند. در نهایت NURB ها که امکان تغییر هر سطح یک حجم سه بعدی را به طور جداگانه امکان پذیر می کند اختراع شدند. نرم افزارهایی مثل Sketch up، Rhino، Maya، 3Ds max و نرم افزار های مشابه دیگر روانه بازار شدند. به موازات این رویداد ها نرم افزارهایی مثل Revit شروع به ارزیابی قسمت های مختلف ساختمان با تشخیص خصوصیات مصالح برای تصمیم گیری در مورد مکان آن ها در پروژه در فضای سه بعدی کردند. به دست آوردن لیست متریال استفاده شده و مقدار هر کدام در ساختمان امکان پذیر شد. برآورد هزینه در مراحل اولیه طراحی میسر شد. Clash Detection به وجود آمد. مکان و فرم به صورت عینی قابل خلق شد. قسمت های مختلف به صورت دیجیتالی ساخته شد. فرصتی بی نظیر برای سلایق شخصی فراهم شد. به طور همزمان مصالح ساختمانی از نظرخصوصیات و کارایی ترقی چشمگیری کردند. شیشه های reflective و low-e روانه بازار شدند.


در نهایت همه این تغییرات به سمت خلق سطوح هندسی وسیع با دقت و کارایی بالا همگرا شدند. آرشیتکت ها باور کردند که می توانند هر فرمی را برای نمای ساختمان طراحی کنند و آن طرح قابل اجراست که تفکر درستی هم بود. آن ها هم چنین باور داشتند که هر مشکلی با استفاده از مصالح ساختمانی معجزه آسا قابل حل است و با این تفکرخود را از هر گونه مسئولیتی در مورد اینکه چه اتفاقی داخل یا خارج ساختمان به دلیل تصمیمات آن ها در طراحی و استفاده از متریال می افتد مبرا کردند. به جای این که فرم یک منطق پاسخ دهنده به شرایط آب و هوایی را پیروی کند به فرمی غیر کاربردی، افراطی و پیچیده تبدیل شد. به این ترتیب نما معنای حقیقی خود را از دست داد و نمای کاذب جای آن را گرفت.


بیشتر از این ها می توان در مورد مشکلات طراحی نمای ساختمان به خصوض تجاری - اداری صحبت کرد اما مشکل اصلی واضح و روشن است. طراحان به یک الگو و تئوری جدید از نما که فاکتورهای لازم را برای پیش بینی مزیت ها و ضررهای فاجعه بار در نظر بگیرد نیاز دارند.

برای فهمیدن و تحلیل داده ها در حجم بالا یکی از بهترین روش ها استفاده از الگو های مشابه رفتاری و دسته بندی آن هاست. استفاده از روشی که در گذشته مورد استفاده گرفته و موفق هم بوده می تواند نقطه شروع خوبی باشد. یکی از این روش ها برای طبقه بندی حجم بالای اطلاعات Taxonomy است که بر اساس نام گذاری سیستم بیولوژیکی بدن به وجود آمده است.

بر اساس این طبقه بندی نماهای ساختمان به سه دسته اصلی بر اساس کاربری، نوع متریال و تعداد لایه های آن ها تقسیم می شوند.

• Skin / پوست

• Filter / فیلتر

• Spatial / فضایی

Skin / پوست

این دسته از نماها به صورت یک پوست تک لایه ای تعریف می شود. نمونه اصلی این گروه نماهای شیشه ای ساختمان های اوایل دوره مدرن معماری می باشد. سازه مجزا و نما ساختمان در غالب یک لایه پوست از سازه آویخته شده است. برای درک بهتر می توان ارتباط این نوع نما و ساختمان را با ارتباط اندام های بدن و پوست مقایسه کرد. پوست بدن انسان از چند لایه تشکیل شده اما لایه هایی که پیوسته و مرتبط هستند و به صورت یک اندام واحد عمل می کنند و از نظر ذاتی و اساسی از زوایای مختلف متفاوت به نظر نمی رسند. این قوانین در مورد ساختمان تخطی ناپذیر نیستند اما خصوصیات و ماهیت اساسی طراحی نما را تعریف می کند.


پوست معمولا به شکل یک بافت واحد است، انواع شیشه های مختلف ممکن است با هم ترکیب شوند تا یک نوع به خصوص از شیشه را به وجود آورند. معمار در طی مراحل طراحی نما ساختمان تجاری، برای تعریف فرم و ایجاد تصورات از آن مشکلات را شناسایی می کند و مشاوران نمایی را که نتایج دلخواه را فراهم کند پیشنهاد می کنند. قابل ذکر است که مصالح فوق العاده ای مثل Graphene می توانند آینده خوبی در این نوع نما داشته باشند.

مزیت ها و مشکلات

پوست ها یا Skins به آسانی و سرعت قابل ساخت و به راحتی قابل تمیز کردن و نگهداری هستند. بیشترین مساحت قابل اجاره در ساختمان را فراهم و تمیز ترین فرم ها را از نظر زیبایی شناسی ایجاد می کند.

این نوع نما های ساختمان به دلیل ثابت بودن نسبت به جهت تابش نور به راحتی قابل بهینه سازی نیستند و در اکثر موارد نمی توانند پاسخ مناسبی برای شرایط اقلیمی ویژه باشند. به علاوه تمایل به ایجاد مشکل با بازتاب دارند و نمی توانند به راحتی نور را جذب یا دفع کنند خصوصا از بعضی از زوایای خاص.

در نهایت نیاز به تولید شیشه هایی با تنظیم صحیح طول موج انتخابی به وجود می آید. برای به دست آوردن شیشه هایی با ویژگی ایده آل شیشه های low-e، بازتابنده و سطوح ظریف با هم ترکیب می شوند. اما به عنوان یک محصول ترکیبی شیشه به یک مشکل پایدار (sustainability) تبدیل می شود. شیشه تقریبا به صورت نا محدود قابل بازیافت است اگر با مواد نا خالص دیگر ترکیب نشود. اما موادی که به شیشه خصوصیات انتخابی می دهد و آن را منحصر به فرد می کند بازیافت شیشه را بسیار مشکل می سازد. نما شیشه ای گران قیمت به یک آلاینده پر هزینه در ذوب بعدی شیشه تبدیل می شود.

Filter / فیلتر

نماهای ساختمان اداری تجاری در این دسته از چند لایه تشکیل شده اند. آن ها ممکن است ضد آفتاب، ضد باران یا به صورت حائل هایی برای جلوگیری از نور مستقیم آفتاب باشند. هر لایه می تواند به صورت تکی پویا و با پدیده ای متفاوت سرو کار داشته باشد. پوشش ساختمان که جدا کننده فیزیکی بین شرایط محیطی داخل و خارج می باشد اصولا لایه آخر می باشد مگر اینکه لایه ای برای نور روز یا کنترل نور خورشید وجود داشته باشد. لایه ها می توانند به صورت جداگانه نسبت به محرک های خارجی مثل خورشید جهت گیری کنند. فیلتر ها اغلب در نمای ساختمان به صورت لایه های جداگانه ساخته می شوند اگر چه که تمام لایه ها به صورت یک پوشش واحد قابل طراحی و ساخت است.


مزیت ها و مشکلات

فیلتر ها خیلی از مشکلات Skin ها را حل می کنند. آن ها می توانند تابش خورشید را از زوایای خاص دفع و به سمت آسمان منعکس کنند و یا آن را جذب و سطح جذب کننده را با استفاده از روش انتقال گرما به فضای بیرونی خنک کنند.

باز تاب های به سمت پایین می تواند کاهش یابد یا حذف شود. سطوح صیقلی با قدرت انعکاس بالا کاملا غیر ضروری است. شیشه می تواند با استفاده از مفصل بندی و بدون تغییرات گسترده از نما ساختمان محافظت کند.

مشکلات نما از ساختمان های پیچیده تر به خصوص قسمت های پر هزینه نشات می گیرد. نگهداری و خصوصا تمیز کردن نما ساختمان می تواند سخت تر باشد. احتمال آسیب های زیست محیطی افزایش می یابد. نیروی باد به کنترل و بررسی نیاز پیدا می کند. گرد و خاک و فرسایش محتمل تر است. فیلتر پویا مونتاژ شده از لایه های مختلف که یک انتخاب مهیج بود به یک مکانیزم گران که به تاثیر پذیری از گرد و خاک و رطوبت تمایل دارد تبدیل می شود.

Spatial / فضایی

نماهای فضایی در واقع می توانند یک فیلتر عمیق و یا یک روش برای سازمان دهی فضاهایی از ساختمان به نحوی که مرز فضای داخلی و خارجی ساختمان مشخص نمی باشد باشند.

فرانکا تروبیانو بیان می کند که این نوع نماها یک عضو یا پوشش مجزا نیستند بلکه پدیده هایی فضایی هستند که فضای پوشش داده شده توسط آن ها قابل اشغال است و به عنوان یک منطقه حائل در نظر گرفته می شود. به زبان دیگر این نوع نما فقط یک پوشش لایه ای نیست بلکه یک ساختمان است که ساختمان دیگری را احاطه کرده و یا یک اتاق بیرونی است که از یک لنداسکیپ تشکیل شده است.


این تعریف از نمای فضایی یک مشکل پیچیده به وجود می آورد و آن خلق دسته بندی چهارم نماست که به معنای لفظی نما، نمی توان آن را نما نامید. این رده بندی جدید نمای کاذب است که هیچ کاربرد فیزیکی ندارد و حتی ممکن است یک تصادف تاریخی یا یک ژست بین المللی صرفا برای زیبایی باشد.

مزیت ها و مشکلات :

مزایای این نوع نما شامل ادغام کردن ساختمان و لنداسکیپ می شود. فضاهای خارجی امکان پذیر می شوند و مناطق محصور شده به قسمتی از نما تبدیل می شوند.

با داشتن دسته بندی برای نما ها امکان پیش بینی ویژگی های معمول، مشکلات و مزایا میسر می شود. در این صورت تئوری به یک پیامد فرمولی برای مراحل کار و نتیجه و زیبایی آن تبدیل می شود.


برچسب ها : طراحی نما , اجرای نما ,
+ نوشته شده در سه شنبه 16 بهمن 1397ساعت 21:34 توسط مهسا | | تعداد بازدید : 3

نمای رومی و نمای کلاسیک

نمای کلاسیک یا رومی امروزه در شهرها برای خود جای دوباره ای باز کرده اند. در شهرهای بزرگ مانند تهران و بویژه در مناطق 1، 2 و 3 در تمام محلات به وفور می توان این سبک نما را مشاهده نمود. به طور کل طراحی نمای ساختمان ها در این منطقه به این سمت گام بر می دارد وکمتر شاهد نماهای مدرن هستم. این سبک از طراحی نما به دلیل استفاده از سنگ در نمای خود و ایجاد حس لاکچری بودن طرفداران خاص خود را داراست.

استفاده از تناسبات طلایی در نماهای کلاسیک و معماری کلاسیک قطعا موجب متناسب به نظر رسیدن آن در نظر بینندگان می شود. در دنیا، معماران شاخصی هستند که فقط با سبک کلاسیک طراحی می کنند. از میان آن ها می توان به کوئین تری و برادرش فرانسیس تری اشاره نمود که معتقدند تناسبات معماری کلاسیک از سمان و از دنیایی ماورائی آمده اند و مقدس هستند. معماری کلاسیک شاید در کشورهای غربی به گونه ای تجلی گاه هویت مردم آن کشورها باشد، اما با این حال چنین به نظر می رسد که این نوع معماری، گزینه ی مناسبی برای کشور ما نباشد، زیرا زادگاه آن ایران نیست. معماری هر کشور، نشان دهنده ی هویت و فرهنگ مردم آن کشور است . شاید برقراری یک تناسب و هارمورنی گرینه ی مناسب تری باشد. اینکه تمام سبک های مورد استفاده در دنیا را بتوان استفاده نمود و در کنار این سبک های از سبک طراحی نمای کلاسیک و نمای رومی نیز بهره برد و همچنین معماری اصیل ایرانی را نیز به نمایش در آورد.

اگر به این کلبه به صورت گذرا نگاهی بیاندازید، چیز غیر معمول و متفاوتی مشاهده نمی کنید، ولی اگر به قسمت پشتی خانه توجه کنید، تفتوتی آشکار میان شکل ظاهری خانه و طراحی داخلی و بخش پشتی آن مشاهده می کنید. نمای اصلی این خانه ی دنج با استفاده از سبک های قدیمی انگلیسی و گیاهان خودرو پوشش داده شده و فضای داخلی آن به وسیله ی متریال های مدرن و نمایی شیشه ای طراحی شده است. فضای داخلی از نور کافی و چشم انداز طبیعی خارج از خانه بهره می برد و درب های چوبی سنتی به کار رفته در فضای داخلی و دیوار های آجری نمایان، سبک سنتی نمای بیرون را به داخل آورده است. دکوراسیون داخلی بیشتر قسمت ها ترکیبی از دیوار های سفید و شیشه و چوب بلوط می باشد و در قسمت های مختلف با توجه به نیاز و کاربری آن بخش، به کار گرفته شده اند، برای مثال در فضای سرویس بهداشتی کفسازی، چوبی طراحی شده و برای انعکاس و ترکیب شفافیت شیشه در فضای داخلی ، دیواره ها با رنگ سفید پوشانده شده اند.

دکوراسیونی مدرن با نمای کلاسیک انگلیسی


برچسب ها : نمای رومی , نمای کلاسیک یا رومی ,
+ نوشته شده در سه شنبه 16 بهمن 1397ساعت 13:20 توسط مهسا | | تعداد بازدید : 1

معماری جیبی: سرزمین عجایب

چیزهای غیرمنتظره و اختراعات شگفت‌انگیز را باید در کجا یافت؟ پروژه‌های بزرگ مقیاس یا موضوعات کوچک؟ به نظر من دومی؛ چون در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس، هزینه‌های بالا عموما احتمال ریسک را کاهش می‌دهند و از سوی دیگر خطاهای غیرمنتظره کمتر باعث خلق چیز جدیدی می‌شوند (چون در عظمت پروژه گم می‌شوند و به درد خاصی نمی‌خورند). اما وقتی سر و کارمان با طراحی یک اتاق است، اولا هزینه‌ی خطا کردن یا خرق عادت بمراتب کمتر است و ثانیا: هر خطایی بالقوه یک فرصت است برای اکتشاف. شاید هر خطایی به راحتی پتانسیل خود را برای بهره‌برداری نشان دهد. در دنیای بیولوژی هم وضع چنین است : اختلالات ژنتیکی در انسان و جانوران پرسلولی باعث سرطان و مرگ می‌شوند ولی در ویروس و باکتری باعث جهش و افسارگسیختگی!

وقتی به سراغ معماری می‌رویم، پارامتری سوم هم اضافه می‌شود : کارکرد. کارکرد به این معنی که خانه را برای آسایش خانواده‌ای در یک بستر ییلاقی می‌سازیم یا برای خواب شب خانواده‌ای شهرنشین؟ ویژگی معماری تفریحی این است که کارفرما ممکن است سر کیسه را هم «تفریحی» شل بگیرد!

در متن «معماری جیبی (۱)» نشان دادم که خانه‌های ییلاقی چه بستر مناسبی برای نوآوری هستند و حتی ممکن است به معماری آینده جهت بدهند. این بار می‌خواهیم ببینیم چه جنگولک‌بازی‌هایی از درون این معماری به بیرون می‌جهد که ما معماران معمولا حواسمان به آنها نیست! جنگولک‌های معماری حکم همان اشعه‌های فرابنفش را دارند که جهش تک‌سلولی‌ها و مرگ پرسلولی‌هارا به ارمغان می‌آورند. به سراغ چند نمونه معماری تک‌سلولی جهش‌یافته می‌رویم.

دیوژن حکیم یونانی، در بشکه‌ای می‌زیست و گویا از معماری آن بسیار راضی بوده است! براستی هم معماری را که کوچک وکوچک‌تر کنی، جعبه‌ای می‌ماند. وقتی معماری تبدیل به جعبه شود، کاربر معماری از شهر معمار-دیکتاتورها خلاص خواهد شد.

معماران دو دسته اند: معمار-مولدها و معمار-دیکتاتورها.

معمار-دیکتاتور خودش را دست خدا بر روی زمین می‌داند و ابلهانه به تعیین تکلیف برای کاربران می‌پردازد، ولی معمار-مولد (که هنوز تعدادشان خیلی کم ولی روبه‌رشد است) معماری را بمثابه اسمارت‌فون می‌بیند: برای کاربر چهارچوبی هدف‌مند تعریف می‌کند و زبانی برای اعمال تغییر، اما اجازه می‌دهد کاربر در همان چارچوب و با همان زبان تعریف‌شده، به ساختن محیط دلخواهش بپردازد.

معماری جعبه ای و خُردمقیاس، این امکان را فراهم می‌کند که معماری از احجام غیرقابل کنترل غول‌آسا، به پازلی شیرین و قابل حل و تغییر بدل شود. این دقیقا اتفاقی است که در خانه‌ی Mima رخ داده است : معمار جعبه‌ای کلی را تعریف کرده است و شبکه‌ای شطرنجی برای تعبیه دیوارها، اما در چینش این دیوارها دخالتی نمی‌کند و این کاربر است که براحتی دیوارها را جابجا می‌کند.


جعبه‌ی منعطف: خانه‌ی میما

خوبی کار Mima این است که به خوبی انسان مدرن را فهمیده است: او شفافیت، تمیزی و حداقلی بودن را دوست دارد و از آن مهم‌تر: دوست دارد تصمیم بگیرد! چطور می‌توان انتظار جامعه‌ای دموکراتیک داشت، وقتی معماری ما دموکراتیک نباشد. البته هیچ دموکراسی نیست که در اسارت برخی بندهای زبانی و چاروب‌های برساخته نباشد. این دقیقا چیزی استکه در خانه‌ی Mima متجلی می‌شود.

تمام مساحت این جعبه ۳۶ مترمربع است که البته در قیاس با بقیه‌ی محصولات نهضت خانه‌های نقلی (mini-houses) غولی است! ولی در قیاس با خانه‌های متعارف کوتوله. شاید بشود گفت خانه‌ی Mima یک زمین تمرین است : جایی برای تمرین سبک زندگی آینده در خانه‌های شفاف و کوچک، جایی برای تمرین مدرنیته توسط آدم‌های سنتی. خانه کاملا شفاف است ولی برای کسی که هنوز محرمیت را به شفافیت ترجیح می دهد، امکانات را فراهم کرده است : روح خانه مدرن است ولی به ساکنینش اجازه می‌دهد اگر هنوز آماده‌ی این سبک جدید زیست نیستند، به آرامی آن را تمرین کنند.


خانه‌ی نامرئی: کاسا اینویسیبل

معماری را تصور کنید که دو چالش را با یک راه‌حل رفع کرده باشد. چالش نخست، هم‌نشینی با بستر است:

۱. چگونه خانه‌ای بسازیم که به بستر و محیط اطراف خود احترام گذاشته باشد؟ هر بستری یک مسأله‌ی جدید است. آیا راه‌حلی فراگیر از جنس تولید انبوه برای حل مسأله وجود دارد؟

۲. چگونه عمق فضا را بیشتر کنیم و کاری کنیم که فراخ‌تر به نظر برسد؟ بعضضی اتاق‌های ۳×۳ شبیه تالارهای ۵×۵ به نظر می‌رسند و بعضی بالعکس! چاره چیست؟ آینه! آینه از شیشه عجیب‌تر است. «شیشه» صرفا انگار نیست ولی آینه پا را فراتر می‌گذارد : اطرافیانش را دوبرابر می‌کند! و به همین سادگی راه‌حلی می‌شود برای سازگاری معماری با هر بستری و به همین ترتیب فضا را دو برابر می‌کند و فراخ‌تر می‌نماید. شاید به همین دلایل بود که سازندگان casa invisible نمای خانه‌ی کوچکشان را در حاشیه‌ی روستا از آینه ساختند.


خانه‌ی نامرئی: کاسا اینویسیبل

کاسا اینویسیبل البته مهم‌تر از یک شیرین‌کاری آینه‌دار است: راه حلی است برای بحران مسکن جهان که در همه‌جای دنیا دارد احساس می‌شود. خانه‌ای است که با ۳ مدول براحتی تولید و نصب می‌شود و قیمت آن در قیاس با همتایان اروپایی‌اش بسیار ارزان‌تر است. طراحی مدولار آن، فرصتی برای کاربر ایجاد می کند که در نوع خانه‌ای که می‌خواهد تصمیم بهتری بگیرد. برخلاف «خانه‌ی میما» نمی‌شود «کاسا اینویسیبل» را هر وقت دلمان خواست عوض کنیم، ولی می‌شود موقع سفارش مدول‌ها و نصبشان، به معمار بگوییم چگونه کنار هم چیده شوند.


آزمایشگاه معماری: کانکس‌ها وارد می‌شوند!

معماری با کانکس و کانتینر خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بگنید در جهان در حال رایج شدن است. پرداختن به دنیای کانکس‌ها به طور مفصل، مجالی بهتر می‌طلبد. اما لازم است همینجا یادآور شوم: چرا که نه؟! مگر قرا نشد معماری ما به سمت جعبه‌های کوچک دیوژن برود که دفترچه راهنمایی در کنارشان به ما برای چیدمان و تغییر آن کمک کنند؟ جعبه‌های حی و حاضر کانکس را چرا ندیده بگیریم؟ امروز معماری با کانکس به چنان مراحل پیشرفته‌ای رسیده که بعضی معماران با کانکس دست به شعبده می‌زنند! کسانی مثل جیمز وایتیکر (James Whitaker) در خانه‌ی جاشوآ (Joshua).


آزمایشگاه معماری: کانکس‌ها وارد می‌شوند!

خانه‌ی جاشوآ را البته معمارش به قصد خانه طراحی نکرده بود، قرار بود دفتری در آلمان باشد که بنا به دلایلی ساخته نشد. اما بعتر کهیک فیلم‌ساز امریکایی با دوستانش به زمین خود در صحراهای غرب ایالات متحده می‌رفت، همان طراح به او گفت «می‌دانی اینجا جون میده برای چی؟!» و از لپ‌تاپش تصاویر این طرح را نشان داد. کرفرمای فیلم‌ساز مزیتش همین است: آماده‌ی پذیرش ایده‌های تخیلی و عجیب است. اینجاست که باز تأکید می‌کنم: اتفاقات عجیب و غریب در چیزهای ریز بیشتر رخ می‌دهند تا چیزهای درشت! طرحی که برای یک دفتر در آلمان اجرایی نشد، برای خانه‌ای دورافتاده در امریکا به ثمر رسید.


اما طرح وایتیکر تنها نیست. طرح‌های کانکس‌دار تنها بخشی کوچک از دنیای جدیدی است که به خوبی نشان می‌دهد مسأله‌ی جدید معماری فرم‌های اگزوتیک و یا حل مسأله‌ی سازه نیست. باید صورت مسأله را در دانشکده‌های معماری عوض کرد. نگاهی به آزمایشگاه‌ها و نمایشگاه‌های معماری به ما نشان می‌دهد که چقدر دنیا نسبت به انتظارمان عوض شده است. برای نمونه تنها به پاویونِ استودیو لِوِن‌بتس (Levenbetts) اشاره می‌کنم: من اسمش را می‌گذارم خانه‌ی آکاردئونی!


آزمایشگاه معماری: کانکس‌ها وارد می‌شوند!

خانه‌ی آکاردئونی راحت ساخته می‌شود، راحت نصب می‌شود، تنوع زیادی در نوع فضا دارد و حتی یک حیاط مرکزی می‌تواند داشته باشد! متریال خانه ذاتا آب‌بندی شده است و عایق‌بندی حرارتی‌اش هم کاری ندارد. کوچک است و جای زیادی را نمی‌گیرد. می‌تواند حلال مشکلات مسکن باشد. پس منتظر چیستیم؟! امروزه کمتر از ۲۰درصد مخارج ساختمان‌سازی صرف سازه می‌شود و بیشتر از ۳۰ درصصد صرف تأسیسات (و این تازه مربوط به ساختمان‌های متعارف است و نه این نمونه های جهش‌یافته!) در چنان دنیایی مسأله‌ی معماران باید دو تا باشد:


۱. چگونه واسطه‌ی رسیدن کاربر به سلیقه‌اش باشند؟ (کاری که شرکت های اپل و سامسونگ بسیار خوب از پسش برآمدند)

۲. چگونه مسائل حیاتی انسانی همچون آب و فاضلاب را حل کنیم؟! آدمیزاد پر از مصرف و پر از ضایعات است. کسی باید حلشان کند!

منبع: آرل

+ نوشته شده در سه شنبه 16 بهمن 1397ساعت 13:03 توسط مهسا | | تعداد بازدید : 1

بازسازی ساختمان و اشتباهات رایج آن

با تغییر نیازهای خانواده و همینطور نیاز به تعمیر و نگهداری یک بنا، بازسازی و یا نوسازی اتفاق می افتد گاهی بازسازی ساختمان قدیمی بدون در نظر گرفتن همه نیازها و هزینه کل پروژه و همینطور عدم برنام ریزی مناسب انجام می شود که این اشتباهات، صدمات و تلفات زیادی از نظر مالی و همینطور کیفیت کار ایجاد خواهد کرد .

چرا بازسازی می کنید؟ چه چیزی باعث تصمیم گیری شما برای بازسازی شده است؟ آیا مطمئن هستید که می خواهید برخی قسمت های خانه خود را تغییر داده و تمایل دارید برای آن هزینه کنید؟ ارزیابی دلایل بازسازی کاری بسیار اساسی است زیرا تصمیم عجوله و نامعقول خسارات زیادی را در بردارد.

قبل از شروع مراحل کار، بودجه و فهرستی از متریال ها و مصالح و هزینه های لازم را فهرست کنید و اگر مطمئن نیستید، درمورد چگونگی هزینه ها با مشاور یا طراح مشورت کنید و بعد از اطمینان از بودجه کافی برای کل کار، آن را آغاز نمایید. فراموش نکنید همیشه به بودجه خود پایبند بوده و با طراح و مجری که قادر است با کیفیت مناسب و بودجه شما کار کند بازسازی فضا را انجام دهید و درباره آن به قطعیت برسید


آنچه را که برای نوسازی در ذهن شما شکل گرفته به همراه متریال های مناسب و دلخواه خود را با معمار و همینطور مجری در میان گذاشته و درباره آنها به توافق برسید زیرا عدم هماهنگی برنامه ریزی برای طراحی دلخواه و بودجه کافی تعادل را بر هم زده و چون طراحی خلاف ذهنیات شما از آب در آمده قطعا نارضایتی ایجاد کرده و سبب آشفتگی و عدم برنامه ریزی مناسب در کار خواهد شد.


انتخاب عاقلانه معمار و مجری پروژه و مشورت با افراد مطلع برای یافتن فرد مناسب و دیدن نمونه کارهای قبلی با نحوه سازماندهی کار و هزینه ها در زمان معین بسیار ضروری است زیرا با انتخاب نامناسب وقت و هزینه زیادی بدون رسیدن به نتیجه دلخواه صرف خواهید کرد.

بازسازی با سلیقه بسیار شخصی و خاص

اگر برای بازسازی از ایده های مختص به خود با سلیقه شخصی تبعیت نمایید ممکن است بعدها برای فروش ملک خود با مشکل مواجه شوید زیرا با سلیقه عموم در تعارض بوده و به همین سبب بهتر است از به کارگیری رنگ های بسیار شاخص یا تم های بسیار شخصی پرهیز نموده و تغییرات را متناسب با عوامل زیباشناسی و مبانی دکوراسیون داخلی, و تناسبات فضا تغییر دهید در غیر این صورت برای فروش منزل می بایست دوباره برای بازسازی هزینه زیادی بپردازید.

بازسازی طبق مد و جریانات روز

تبعیت از مد رایج در سبک های دکوراسیون و نوع طراحی برای منزل ایده و همینطور دلیل مناسبی برای بازسازی نیست زیرا ممکن است مد و جریانات روز بسیار کوتاه مدت بر جامعه حاکم باشد و به صورت مداوم تغییر کند به همین دلیل مبنای انتخاب متریال ها یا سبک طراحی روز برای بازسازی ساختمان نمی تواند گزینه مناسبی باشد زیرا با تغییر مد، نیاز به تغییر آن و تبعیت از مد جدید حاکم بر جامعه احساس می شود.


۷٫تفکر غلط: بازسازی همه چیز را تغییر می دهد

این موضوع را فراموش کنید که با بازسازی منزل می توانید یک فضا را به فضایی دیگر تبدیل کنید و یا سبک خیلی متفاوتی را در خانه بگنجانید درباره طراحی همه جانبه و سبک دلخواه خود از قبل با معمار مشاوره کنید بعد درباره بازسازی تصمیم گیری نمایید.


کاهش هزینه برای متریال هایی که روکار و قابل مشاهده نیستند

حذف و یا کاهش هزینه برای کیفیت متریال های استفاده شده در قسمت هایی از خانه که قابل مشاهده نیستند و مانند پارکت یا سطوحی مانند دیوار نما ندارند کار بسیار غلطی است زیرا کیفیت متریالها در همه قسمت ها به خصوص در قسمت های درونی و توکار سبب استحکام و مقاومت کافی شده و در صورت عدم توجه و به کارگیری متریال مناسب دوباره کاری و هزینه بیشتری را در بر دارد.

بی توجهی به ایمنی در کار

قبل از شروع کار نقشه منزل را مورد توجه قرار داده و از متخصصین درخواست کنید برای جلوگیری از خطرات احتمالی و بروز خسارت خطرات برق و تاسیسات، محل دیوارهای حامل بار و جای ستون ها را در نظر بگیرند.

عدم توجه به حریم ها و مجوز کار

برای انجام بازسازی و انجام کار در مدت زمان معین و در حیطه حریم های اعلام شده حتما نیاز به اخذ مجوز کار است زیرا در صورت عدم رعایت قوانین ممکن است مجبور به متوقف کردن کار یا دست کشیدن از آن و یا تخریب آن شوید که همه موارد گفته شده هزینه و زمان زیادی را اتلاف خواهد کرد.

طراحی داخلی آپارتمان کوچک در یک فضای 65 متر مربعی یک چالش هیجان انگیز است. بخصوص اینکه این چالش ما را در برابر چنین عاملی قرار دهد: قدیمی در برابر جدید. هر چند وقت یک بار به مشتری برمی خوریم که تصمیم به خرید و ساخت یک ملک جدید دارد که ممکن است قیمت آن فراتر از بودجه آن شخص باشد. بنابراین حفظ ملک یا خانه ای که از قبل داریم و تصمیم به تعمیر و طراحی دکوراسیون آن می کنیم انتخاب معقول تری باشد. ما به عنوان یک شرکت معماری و طراحی گزینه دوم را پیشنهاد می کنیم. ما معتقدیم بهتر است از یک چارچوبی که از وجود دارد استفاده کنیم، تا اینکه با هنجارهای تخریب یا پر کردن کالبد یک فضا طرف باشیم. حتی خرید یک خانه قدیمی و بازسازی آن به جای ساخت یا خرید یک مکان جدید از هر نظر عاقلانه تر است. چالشی که در ادامه در طراحی آپارتمان 65 متر مربعی مشاهده خواهیم کرد.


ما با آپارتمانی طرف هستیم که از فضای کوچک، نبود نور طبیعی و نداشتن کمدهای کافی رنج می برد. به طور خلاصه محیطی خصمانه برای کاربر. ما برنامه ریزی کردیم که این سناریو را اصلاح کنیم. برای رسیدن به این هدف ما مجبور بودیم در مورد اینکه چه کسی در این فضا زندگی می کند، یا چگونه و کجا در این فضا سکونت دارند تدابیری بیاندیشیم. کارفرمایان دو فرد جوان بودند که اویل دهه 20 سالگی خود را به سر می برند و قصد دارند فضایی برای مطالعه و استراحت داشته باشند. به علاوه فضایی که برای دورهم بودن و مهمانی های کوچک مناسب باشد. علاوه بر این ما فضایی را در این آپارتمان مد نظر قرار دادیم که گهگاه والدین این دو کارفرما برای سر زندن و اقامت به این شهر آمدند، فضای راحت برای استراحت و خوابیدن داشته باشند.


با پیش زمینه های فوق، هدف طراحی آپارتمان این بود که یک فضا با سه اتاق خواب کوچک را به محدوده ای با دو اتاق خواب بزرگ تبدیل کنند و هر اتاق خواب دارای یک حمام باشد. همچنین شرایطی مهیا شده که محدوده ناهارخوری به اتاق سوم برای مهمان تبدیل گردد. فقط در چنین فضاهای کوچکی ایده دیوارهای پارتیشن یا متحرک را به عنوان تقسیم کننده فضا مطرح می کنیم. با توجه به خواسته های کارفرما، توانستیم چنین محدوده ای را طراحی کنیم. بنابراین دیوارها حاوی کمد، میز، تخت خواب، قفسه، رختشوی خانه و ... می باشند.


هنگام انتخاب متریال که بخش اعظمی از دکوراسیون آپارتمان را شکل می دهد، ابتدا به چیزهایی که در فضا داشتیم را بررسی کردیم و سپس برنامه ای برای اضافه کردن متریال و آبجکت های مورد نظر آپارتمان مطرح ساختیم. کمد، جارختی و مبلمان آشپزخانه بازسازی شدند و در کنار مبلمان جدید فضا از جنس چوب قرار گرفتند. از این طریق فضای ذخیره سازی کابینت ها افزایش یافت، و پیکره بندی ساختمان به خوبی در تقسیم بندی فضاها جای گرفت.

تیم طراحی درب های کشویی را در فضاهای ذخیره سازی تعبیه نمود تا سیرکولاسیون فضا آزاد گردد. تمام یراق آلات و ساختارها از فلزهای بازیافتی است که قبلا در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار گرفته بود. استفاده از محصولات بازیافتی یک منبع بی نظیر اقتصادی برای پروژه محسوب می شد تا هزینه طراحی دکوراسیون آپارتمان را کاهش دهد.


برچسب ها : بازسازی ساختمان , بازسازی ساختمان قدیمی ,
+ نوشته شده در سه شنبه 16 بهمن 1397ساعت 12:57 توسط مهسا | | تعداد بازدید : 1

طراحی نمای ساختمان مدرن، مجتمع، ویلایی و چند طبقه

طراحی نما (به انگلیسی Facade design ) را شرکت طراحی نما آرل از سال 1383 آغاز نموده و در راستای فعالیت حرفه ای طراحی و اجرای نما تا کنون ارائه گر پروژه های موفق و برگزیده مسابقات معماری بوده است. آرل با بهره گیری از توان بالای هنری، علمی و فنی تیم طراحی- مهندسی دانش آموخته و آشنا به روشهای مدرن معماری جهان و نیز برخورداری از تمامی امکانات اجرایی و عمرانی توانسته فضاهایی متنوع و کارآمد در پروژه های طراحی نمای مجتمع مسکونی، مجتمع های تجاری، فرهنگی، صنعتی،ساختمان اداری و ... ارائه دهد.

طراحی نمای ساختمان بسیار مهم است زیرا در زمان وارد شدن به ساختمان اولین چیزی که چشم آدمی را به خود جلب می کند نمای ساختمان است ، نمای ساختمان تاثیر بسزایی در تلقی و برداشت اشخاص از کیفیت و نوع ساخت پروژه شما دارد یک طراحی و اجرای جذاب و با کیفیت در ظاهر ساختمان شما می تواند اثری شاخص و به یاد ماندنی را در ذهن بیننده تداعی کند.

طراحی نمای ساختمان با توجه به رقابت بازار مسکن و همچنین بالا رفتن توقع و سلیقه کارفرمایان امری ضروری است. در حقیقت نمای ساختمان یکی از مهم ترین عنصر در طراحی ، زیباسازی و باعث افزایش عمر ساختمان می باشد. مهندسین مشاور معماری آرل با توجه به ضرورت این نکته با بهره گیری از دانش روز معماری و آمیختن آن با خلاقیت و تجربه کافی اقدام به ارائه خدمات تخصصی طراحی نمای ساختمان کرده و همیشه سعی داشته است نیازهای کارفرما را به خوبی شناسایی کند و بصورت متعهد درخواست های شما را به ثمر برساند. از جمله انواع طراحی ها نمای ساختمان می توان به نمای ساختمان سنگ ، نمای ساختمان رومی همچنین نمای ساختمان ویلایی و نمای ساختمان مدرن اشاره کرد. در کنار این موارد می توان به طراحی نمای ساختمان یک طبقه و دو طبقه و چند طبقه، طراحی نمای ساختمان تجاری، و طراحی نما ساختمان ادارای، مجتمع های مسکونی و ... که هر کدام از آنها دارای ویژگی های خاصی هستند، اشاره نمود.

نما یک ساختمان اولین بخش از یک ساختمان است که به ما درباره ساختار،سبک معماری و طراحی،متریال کاربردی اطلاعات مفید و کاربردی میدهد.نمای خاص و متفاوت یک ساختمان نمایش دهنده ی خلاقیت و دید معمار آن پروژه و تحت تاثیر قرار دادن با طراحی خاص و منحصر به فرد.با وجود عوامل مختلف تاثیرگذار در روند کار،میتوان منتظر خلق شگفتی های غیر منتظره در طراحی نما بود.هنگامی که قصد طراحی نما برای پروژه خود دارید به راحتی میتوانید با مشاوره با یک شرکت متخصص در طراحی نما به هدف خود و رسیدن به یک نما عالی و همچنین طرحی اقتصادی و مقرون یه صرفه برسید.


۱٫ خانه ۷۷ یک خانه شخصی در کشور پرتغال، که توسط dIONISO LAB طراحی شده است. این خانه باریک و بلند بین ۲ ساختمان قرار گرفته است. نمای آن از ورق های آلومینیومی پوشیده شده است.


۲٫ کرکره های سفید با زاویه ثابت قرار گرفته اند.این طراحی اجازه میدهد که اتاق های طبقه بالا دید مناسب به مناظر طبیعی اطراف داشته باشند و در عین حال حریم شخصی آن ها کاملا رعایت شود.


۳٫ این نما توسط x Architekten طراحی شده است.در طراحی نما این ساختمان از مفهوم کاربری آن که یک سالن زیبایی و آرایشگاه است استفاده شده است.این طراحی پویا توجه افراد را به خود جلب میکند.


۴٫ نمای ساختمان نقشی اساسی را در برجسته کردن طرح در بستر خود ایفا میکند. این پروژه معرف کاریست متفاوت از گروه معماری ارش. معماران این پروژه با در نظر گرفتن شرایط فوق مواردی چون ، ساختن بیشترین حد مجاز پوشش ساختمان و تبدیل آن به یک فضای مسکونی ، ایجاد تضاد میان طرح وبستر اطراف آن که باعث برجسته شدن طرح می شود.، اطمینان از اینکه طرح انتخابی ، معرف تکنیک های ساخت باشند و مصالح انتخابی تا حد ممکن از نظر اقتصادی بصرفه باشند ، را برای طراحی نمای خود در نظر گرفتند.

۵٫ آپارتمان دانیال، طرح منحصر به فردی است که توسط رضا صیادیان و سارا کلانتری در منطقه نوبنیاد تهران طراحی و اجرا شده است. تمام نمای خارجی از ۲۰ پنل درخت مانند تشکیل شده است. نمای هر طبقه با ۴ پنل که دو به دو مکمل می باشند تشکیل شده، که قابلیت حرکت افقی روی ریل بر روی آنها تعبیه شده است. این ویژگی بر اساس حرکت ارسی های قدیمی در دوران صفوی تعبیه شده که از کانسپت های نگرش به گذشته این دو معمار می باشد. طراحان با تعبیه گسترده نورگیر پشت نمای اصلی، نور را به صورت خالص و مثبت به طراحی داخلی بنا منتقل کرده و پوسته بیرونی به عنوان کانسپت درخت سبز در حال رشد، وظیفه حفظ حریم داخل بنا را بر عهده داشته است.

۶٫ گروه معماری Rare یک هتل لوکس در لندن طراحی کرده اند.نما این هتل به طور کامل از ورق آلومینیومی بدون هیچ پنجره و در طراحی و اجرا شده است و توسط پودر لیزر براق پوشیده شده است.


۷٫ در شهر آمستردام، یک بلوک از سه بلوک جدید توسط یک معماری آلمانی به نام Dick van طراحی شده است.در این طراحی تصمیم به شکستن الگوی تکراری و نماد های سنتی گرفته شده است و از پانل های پیش سلخته بتنی که از آجر ساخته شده استفاده شده است.

۸٫ یک خانه شهری توسط GLUCK+ در شهر نیویورک طراحی و اجرا شده است.این خانه در زمین باریک قرار گرفته است و دارای یک نما آلومینیومی برش خورده با ابعاد کوچک به جهت ایجاد الگو مشابه با ساختمان های مجاور است.


۹٫ در کوهشتاین اتریش یک مدرسه ابتدا در سال ۱۹۰۷بازسازی شد اما اخیرا تحت تاثیر یک نوآوری بسیار چشگ گیر قرار گرفته است.نمای جنوب شرقی آن یک دیوار مچاله شده طراحی و اجرا شده اشت.یک ساختار بتنی سه بعدی مشابه یک کاغذ مچاله شده که از سقف آویزان شده است.

۱۰٫ لتونی یک گروه بسیار جالب از ساختمان هایی است که برای تعطیلات و استراحت طراحی و اجرا شده است.به خاطر اینکه این مجموعه دارای ۸ ساختمان با نمای چوبی سیاه رنگ و یک رویکرد مدرن در طراحی سنتی است ۸ بلوک نام گذاری شده است.

۱۱٫ Parque Humano یک خانه ی بسیار جالب در مورلیا،مکزیک طراحی کرده است ،که نمایی باز و پانوروما دارد.این ساختمان به عنوان یک دیوار سنگی همگن طراحی شده است و دارای ویژگی های دیوار گابیون است

۱۲٫ نما یک فروشگاه توسط SuperLimao Studioبا طراحی اتصال قسمت های مختلف طراحی و اجرا شده است.در این نما هیچ قسمت فلزی با الگو لانه زنبور به کار نبرده شده.تعدادی از این شش گوشه ها پوشش مات و تعداد دیگر پوشش نیمه شفاف دارند این انتخاب باعث ایجاد یک اثر بصری بسیار جالب میشود.

۱۳٫ طراحی نما یک ساختمان باریک و بلند در عین حال بسیار شیک در شهر لندن.این خانه بین ۲ خانه دیگر قرار گرفته است.نما سیاه رنگ آن نشان دهنده ی منحصربه فردی و پایداری آن است.


۱۴٫ این نمای رنگی یک مهدکودک در شهر ناوارا،اسپانیا است.این نما با مجموعه ای از اسلب نازک و باریک که رنگ های مختلف و پر انرژی دارند پوشیده شده است.

۱۵٫ استفاده از آجر در طراحی نشان دهنده ی انبساط و پایداری یک ساختمان است.در این طراحی اجازه داده شده نورپردازی نمای ساختمان به داخل نفوذ کند.

۱۶٫ در شهر ریچموند استرلیا، دو خانه مجزا کنار هم یک نما واحد را ایجاد میکنند.آن ها دوساختار جداگانه در یک معماری هستند نمای این دو ساختمان به وضوح گویای این ویژگی است.

۱۷٫ یک ساختمان۵ طبقه که در شهر ریچموند واقع شده است.معماران این پروژه نمای جالبی را طراحی کرده اند. استفاده از منافذ باز با سایز و اندازه مختلف در ارتفاع های متفاوت.


۱۸٫ ساختمان اداری مونولیت در بوخارست،رومانی واقع شده است.این ساختمان دارای نمایی با خطوط تمیز و پنجره های بزرگ و واید که هرکدام شکل خاص و منحصر به فرد خود را دارند.


۱۹٫ معماران Aedas یک ساختمان در هونگ کونک که شامل فضای مسکونی، دفترکار، فضای جزئی و کاربردی مانند رخت شورخانه،… و پارکینگ طراحی کرده اند. در این نما از گیاهان معلق که به پاکیزگی هوا کمک می کند استفاده شده است و همچنین بر محله و محیط اطراف تاثیر مثبت میگذارد.

-این ساختمان دارای یک نمای همانند مجسمه و تندیس است.در این مجموعه تراس ها در هر طبقه یک زاویه تیز دارند و یک الگو هندسی خاص ایجاد کرده اند. وجود نرده های چوبی در تراس بر خاص بودن طرح تاکید دارد.

-این مهدکودک دارای یک نمای چوبی بسیار زیبا که درون آن گیاهان زیبا قرار داده شده است.میتوان درباره این نما اینگونه تصور کرد که یک باغ عمودی بخشی از یک ساختمان است.

-یک خانه شخصی در لندن با یک نمای خاص و مدرن توسط Squire and Partners طراحی شده است.کارفرما این پروژه خواستار این بود که نمای اصلی پروژه حفظ بشود و طراحی بین ۲ فریم فلزی انجام شود.در قسمت غربی فریم یک پنجره تعبیه شده است.


-با بازسازی و طراحی دوباره یک کازینو،قسمت های از آن ساده تر شد و یک نما نمایشی و چشمگیر ایجاد شد. در این نما شکل،الگو تاثیر به سزای در طرح گذاشته است و وجود لایه های اطراف تراس شکل خاص و منحصر به فردی ایجاد کرده است.

-نما زیبا و غیرمعمول میتواند به سادگی تاثیر لازم را بگذارد.مانند ساختمان هایی زیبا و دوست داشتنی که دارای دیوارهای سنگی و شیشیه های شفاف دارند.این کنار هم قرار گرفتن غیرمعمول متریال باعث برجسته سازی نمای ساختمان شده است.

-یکی دیگر از موارد جالب استفاده متریال،در نمای برج ۲ قلو فلزی است که با یک الگو خاص زیگزاگ مانند با ترکیب با یک پس زمینه نیمه شفاف نمای خاص و جالبی را ایجاد کرده است.

-یک رستوران کوچک در مادرید یک راه متفاوت برای جذب مشتری پیدا کرد،یک نما جسورانه تشکیل شده از یک لایه رنگ زرد و یک چراغ بالای در ورودی است که تقلید از نور منتشر شده از آن است.

-مجتمع تجاری بازسازی شده در توکیو نمای آن از نوارهای باریک فولادی که در اطراف ساختمان همچنان روبانی پیچیده شده است تشکیل شده است.

-به نظر میرسد دیوارهای این خانه باز باشد.این ساختمان یکی از۲۴ ساختمان موجو در این جنگل است.دیوارهایی با لایه بتنی که فرم آن شبیه کتبیه هاس سنتی چین است.

– نمای چوبی این ساختمان در جنوب هلند توسط Rotterdam 24H طراحی شده است.هنر مدرن در سبک این نما در ترکیب چوب و گیاه در دیوار ها و پله ها به خوبی نمایان شده است.

-در طراحی این نما از صفحه های فلزی استفاده شده است.به نظر میرسد این شاخه ها و درختان برای یادآوری جنگل ویکتوریا/بخاراست طراحی شده اند.

-در طراحی نما خانه بلکبرن از پانل های فلزی سفارشی استفاده شده است.همچنیندر این نما از متریال دیگری مانند آجر،چوب و شیشه نیز استفاده شده است.

-این خانه با نمایی مدرن در مونترال از سنگ های محلی و پانل های شیشه ای بزرگ که دید مناسبی به محیط بیرون میدهد طراحی و اجرا شده است.

-صفحه نمایش لیزری این خانه مدرن به جذابیت آن بسیار افزوده است.شب هنگام،با روشن شدن چراغ ها،تصویر جالبی شکل میگیرد.

نما خانه FR توسط Demerly طراحی شده است.معماران در این نما از پانل های افقی فلزی که با ضخامت های ضخیم و نازک طراحی شده،استفاده نموده اند.


برچسب ها : نورپردازی نمای ساختمان , طراحی داخلی ,
+ نوشته شده در سه شنبه 16 بهمن 1397ساعت 12:35 توسط مهسا | | تعداد بازدید : 2